Projekti, programi, razvoj ...
Preventivna dejavnost za preprečevanje nasilja v Vrtcu Tržič
Vsi zaposleni smo informirani o postopkih, ki jih vodijo na Policiji v primeru nasilja v družini.
Vse strokovne delavke so seznanjene s Pravilnikom o obravnavi nasilja v družini za vzgojno-izobraževalne zavode.
Nasilje preprečujemo z ničelno toleranco do nasilja, seveda najprej vsak pri sebi. In več kot z besedami lahko naredimo z dejanji, zato poudarjamo vlogo nas starejših, staršev, vzgojiteljev, učiteljev, da ne toleriramo nasilja, ampak ga že takoj na začetku prekinemo, in prej, ko bo otrok to spoznal, prej se bo tega naučil.
Pripravila: Nataša Brzin
CAP (Child Assault Prevention)
Projekt se izvaja s pomočjo delavnic, iger vlog in pogovorov. Otroke se seznani z njihovimi pravicami, da so »VARNI, MOČNI in SVOBODNI«, in sicer ko si svoboden, si varen in močen. Ko si varen in močen, si svoboden.
S pomočjo iger vlog se z otroki pogovorimo o treh različnih situacijah nasilja oziroma zlorabe: o nasilju nad vrstniki, o situaciji, ko otroka ogroža neznanec, in o situaciji spolne zlorabe s strani otroku poznanega odraslega. Po vsakem odigranem prizoru, v katerem se predstavi ena od situacij nasilja oziroma zlorabe, se vzgojiteljica, pomočnica vzgojiteljice in otroci pogovorijo o tem, kaj se je zgodilo, in o njihovih občutkih. Po vodeni skupinski diskusiji je prizor odigran še enkrat, tokrat z uspešnim izidom, pri čemer se upoštevajo tudi predlogi otrok.
V delavnici otroke učimo: asertivnega odziva, pomena pomoči in podpore vrstnikov, da o zlorabi povedo odrasli zaupni osebi. Obravnavamo teme: tožarjenje ali iskanje pomoči, moje telo – intimni deli telesa, varni in ne-varni dotiki, varne in ne-varne skrivnosti, kdo so moje zaupne osebe …
Pripravila: Nataša Brzin
Zdravje v vrtcu
Poslanstvo ali namen programa
NIJZ (nacionalni inštitut za javno zdravje) želi s programom razviti in okrepiti zmožnosti (capacity building) vrtcev za oblikovanje okolij, ki postavljajo dobro počutje in zdravje kot pomembno vrednoto in si prizadevajo ustvariti pogoje za dobro počutje in zdravje ter krepijo sposobnosti posameznika za ohranjanje in izboljševanje zdravja v celotnem življenju. Več si lahko preberete na povezavi.
PRIZADEVANJA ZA ZDRAVJE V VRTCU TRŽIČ
V predšolskem obdobju otroci pridobijo izkušnje, stališča in vzorce vedenja, ki jih večinoma obdržijo vse življenje. Zdravje v otroštvu pa določa zdravje v celotnem življenju posameznika in vpliva tudi na naslednje generacije. Vrtec Tržič se je zato v šolskem letu 2019/2020 aktivno vključil v program »Zdravje v vrtcu«, ki ga koordinira Nacionalni inštitut za javno zdravje (NIJZ). Tema letošnjega leta programa zdravja v vrtcu, je bila “počutim se dobro” in je sovpadala z rdečo nitjo vrtca “pojdimo ven”, zato smo jo lahko aktivno vključevale v vsakdanje delo z otroki.
“Počutim se dobro” je široka tema in obsega tako duševno, kot tudi fizično zdravje otrok, tako da so bile dejavnosti v posameznih oddelkih zelo raznolike.
V programu je v našem vrtcu sodelovalo 11 oddelkov oz. vzgojiteljic in vzgojiteljic – pomočnic. Strokovne delavke so se izobraževale na jesenskem izobraževanju, spomladansko izobraževanje je bilo zaradi izrednih razmer odpovedano. Namesto spomladanskega izobraževanja smo dobili možnost, sodelovanja na daljavo, katerega so se udeležile skoraj vse strokovne delavke, ki so v programu zdravje v vrtcu sodelovale.
S sodelovanjem v programu je Vrtec Tržič pridobil nalepke oz. potrdilo o sodelovanju v programu.
EKO ŠOLA
Program Ekošola je mednarodno uveljavljen program celostne okoljske vzgoje in izobraževanja, namenjen spodbujanju in večanju ozaveščenosti o trajnostnem razvoju med otroki, učenci in dijaki skozi njihov vzgojni in izobraževalni program ter skozi aktivno udejstvovanje v lokalni skupnosti in širše.
Več o izvajanju programa v Sloveniji si lahko pogledate na povezavi…
V našem vrtcu program Ekošola šolskem letu 2021/2022 poteka že tretje leto in med strokovnimi delavci je vsako leto več interesa za sodelovanje. Vzgoja otroka, da skrb za okolje in naravo postane del življenja, ki je glavni cilj slovenskega programa Ekošola, je tudi naše vodilo skozi dejavnosti.
Proti koncu prejšnjega šolskega leta smo v vseh enotah pričeli z zbiranjem zamaškov, ki bo tudi poglavitna dejavnost tega šolskega leta v okviru programa Ekošola. Zamaške zbiramo za Dom Petra Usarja, da bodo lahko kupili sredstva za njihovo razvedrilo. Pri projektu sodelujemo z Mladinskim centrom Tržič in Komunalo Tržič, ki tudi zbirajo zamaške.
V lanskem letu smo pridobili že drugo Zeleno zastavo in osvojili 2. mesto na natečaju Mladi v svetu energije.
Poleg zbiranja zamaškov bomo koordinatorke spodbujale sodelavce k sodelovanju v nagradnih natečajih, projektih in eko-dejavnostih.
EKO HIMNA VRTCA TRŽIČ Smo otroci ekologi V gozdu radi se igramo Gremo v naravo – tja, kjer veter se podi. |
Avtorji besedila: otroci iz igralnic Nagelj in Vijolica v šolskem letu 2019/2020 Glasba: Primož Uranič |
GOZDNA PEDAGOGIKA
V Vrtcu Tržič smo ustanovili gozdni tim, ki se bo z obiskovanjem seminarjev in skupnih srečanj trudil zgraditi močan in stabilen temelj, na katerem bomo v prihodnje gradili uspešno vpeljevanje elementov gozdne pedagogike v naše delo. Člani tima smo vključeni v Mrežo gozdnih vrtcev in šol Slovenije, v katero je povezanih 138 izobraževalnih ustanov iz Slovenije in zamejstva.
Več o Mreži gozdnih vrtcev si lahko pogledate na povezavi…
Želimo, da postane gozd samoumeven del vsakodnevnih dejavnosti in ne le ena od mnogoterih možnosti, ki so otrokom le občasno na voljo. V šolskem letu 2021/2022 bomo nadaljevali in nadgrajevali izvajanje gozdne pedagogike v našem vrtcu. Naš namen je, da z načinom dela, ki ga bomo izvajali, otroci skozi dejavnosti izkustveno spoznajo in začutijo mogočnost ter sinhronost naravnega okolja. Skupaj bomo iskali pot nazaj k naravi oz. v dobrobit naše narave. Otrokom bomo skušali prikazati zavedanje pomena narave- gozdov, ki nam predstavlja najbogatejše učno okolje. Omogočili jim bomo bivanje v naravi, ki nam nudi vse možnosti za opazovanje, spoznavanje okolja z vsemi čutili ter prosto gibanje za razvijanje gibalnih spretnosti. Zavedamo se, da jim tako zagotovimo zdrava telesa, ustvarjalne misli, čustveno stabilnost in močne socialne spretnosti.
Z vrtčevskimi otroki se odpravimo in uživamo v naravi vsaj enkrat tedensko. Pri načrtovanju doživetij, igre in dejavnosti upoštevamo zmožnosti otrok in njihove individualne lastnosti. »Gozdni« vzgojitelji iščemo pot nazaj k naravi, svobodi gibanja, odprtemu umu, raziskovanju in zavedanju pomembnosti sožitja z naravo. Vpeljevanje elementov gozdne pedagogike v vsakdanje življenje v vrtcu s sabo prinaša nove priložnosti, več avtonomije, vseživljenjsko učenje, raziskovanje, ustvarjalnost in pozitivno učno klimo. V načrtovanje dejavnosti in igre so zajeti tako vzgojno-izobraževalni, kot tudi družbeni in okoljski vidiki, ki pozitivno vplivajo na celosten razvoj posameznega otoka:
- več gibanja, zdravja in razvoj motoričnih veščin,
- krepitev pozornosti, zbranosti in motiviranosti za delo,
- spodbujanje domišljije, opazovalnih sposobnosti, kreativnosti,
- razvoj samozaupanja in samozavesti, strpnosti,
- bogatejši socialni odnosi,
- manj stresa,
- spoštljiv in odgovoren odnos do narave,
- zavedanje o pomembnosti vloge narave in gozdov v vsakdanjem življenju,
- odkrivanje uporabnosti in koristi naravnih virov.
Skozi gozdno pedagogiko otroci torej najdejo veselje in smisel življenja. Ne potrebujejo igrač, potrebujejo le:
- drevesa, da jih objamejo,
- hlode, po katerih plezajo,
- blatne luže, po katerih skačejo
- hroščke, s katerimi se pogovarjajo,
- veje, s katerih bingljajo,
- praprot in grmovje, za katera se skrijejo
- gozdne jagode in borovnice, ki se jih najejo,
- šelestenje listja in ptičje petje, ki ga poslušajo,
- barve, ki jih opazujejo,
- storže, kamne, listke, vejice, mah, …, s katerimi se učijo in ustvarjajo,
- travnik, kjer tečejo in vriskajo,
- družbo, s katero sodelujejo, sklepajo dogovore, se kdaj skregajo in tudi pobotajo,
- in nazadnje dober zgled v vzgojiteljih, ki jih veliko naučijo.
Gozdni tim Vrtca Tržič z vsem tem zavedanjem stopa na novo pot k ohranjanju otroštva danes in narave za jutri. Verjamemo namreč, da otroci, ki redno obiskujejo naravna okolja, obdržijo pozitiven odnos do narave tudi kot odrasli.
Prometno-preventivne akcije - sodelovanje s SPV
Začetek novega šolskega leta: opozorilo za redno uporabo odsevnih telovnikov ali rumenih rutic na sprehodih, opozorilo policistov na uporabo varnostnega pasu, oprema vseh otrok najstarejših starostnih skupin z odsevnimi trikotnimi ruticami za zagotovitev vidnosti v prometu ob sprehodih otrok.
Evropski teden mobilnosti: skupne aktivnosti v vseh enotah vrtca.
Projekt Pasavček: sodelovanje starejših skupin v projektu Pasavček (v kolikor bo projekt v tem
šolskem letu aktualen).
Prometne dejavnosti, ki bodo potekale po oddelkih:
- seznanitev otrok z varnim vedenjem v prometu (pogovor z otroki),
- vključevanje otrok v promet,
- spoštovati in upoštevati prometna pravila,
- neposredno opazovanje prometa na cesti,
- prometne igre na igrišču,
- likovno ustvarjanje na temo prometa,
- uporaba odsevnih brezrokavnikov ali odsevnih trikotnikov na sprehodih,
- pogovori z otroki o prometnih vsebinah,
- igre na poligonu (skiroji, avtomobili, poganjalci, prometni znaki),
- kotički v igralnicah s sredstvi za igro promet (preproge, kocke, avtomobilčki …),
- dogovor s Policijsko postajo Tržič za spremstvo policistov na sprehodu.
Prometni dan pred enoto Deteljica:
- prometni poligon,
- prometni kviz,
- likovne delavnice s prometnimi vsebinami,
- predstavitev dela in opreme gasilcev, policistov, reševalcev, reševalcev s psi, gorske reševalne
službe, - prometne pesmi,
- varna hoja oz. prevoz otrok z avtobusi.
Krepimo družine
Z izobraževanjem vzgojiteljic in pomočnic vzgojiteljic skrbimo, da so usposobljene za nov pristop k preventivi nasilja nad otroki. Z izobraževanjem povečujemo razumevanje za problematiko nasilja, pridobivamo znanja za prepoznavanje nasilja, za ustrezno odzivanje na nasilje in pomoč žrtvam nasilja.
Eden izmed glavnih ciljev projekta, ki je preventivne narave, je tudi še bolj povezati družine z vrtcem. Vrtec naj bi bil za otroke in starše topel, prijazen, sprejemajoč prostor, kjer starši lahko najdejo pomoč, nove vire moči, zato so strategije projekta usmerjene tudi na krepitev družin, in sicer neposredno v oddelkih in pri delu s starši, predvsem pa z oblikami sodelovanja, kjer starši lahko širijo socialne mreže. Staršem pomagamo pri njihovi vzgoji, k stabilnosti v družini in ponudimo pomoč v kriznih situacijah. Pri otrocih smo pozorni na vedenje in spremembe v vedenjih in na druge znake nasilja ali zanemarjanja. Krepimo socialne in čustvene kompetence otrok.
Pripravila: Nataša Brzin
FORMATIVNO SPREMLJANJE - sodelovanje z ZRSŠ
Projekt formativno spremljanje poudarja aktivno vključenost otroka v proces razvoja in učenja. Temelji na izpostavljenih 5 elementih, s pomočjo katerih lahko otroka kot posameznika vodimo k nadgradnji njegovega razvoja in znanja. Aktivna vključenost v proces otroka vodi k prevzemanju in zavedanju pobude za njegov lasten razvoj, s tem pa si krepi samozavest in odgovornost za svoje učenje. Dokazi nalagajo vzgojitelju odgovornost do zbiranja dokazov, ki dokazujejo aktivno vključenost otroka v proces. Dokazi in zapisi postajajo vzgojitelju izhodišče načrtovanja dela v oddelku. Povratna informacija usmerja otrokov razvoj. Povratna informacija otroka spodbuja k nadaljnjemu razmišljanju in nadgradnji otrokove igre. Učenje otrok od otrok je tesno povezano s spodbudnim učnim okoljem. Vzgojitelj spremlja možnosti za napredek sodelovanja med vrstniki. Vrednotenje in samovrednotenje postavljata otrokovo refleksijo v središče razprave in otroka postavljata na višji nivo miselnih procesov. V šolskem letu 2017/2018 bomo v starostnem aktivu 4-5 let v odprti diskusiji prepoznavali posamezne elemente formativnega spremljanja v oddelkih. S pomočjo opazovanja lastnega dela pa bomo iskali pomanjkljivosti in možnosti za odpravljanje le-teh, pri delu v oddelkih.
Zapisala: Andreja Pogačnik
Prva zaposlitev na področju vzgoje in izobraževanja 2021
Vrtec Tržič se je tudi letos prijavil na razpis Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport »Prva zaposlitev na področju vzgoje in izobraževanja 2021«. Ciljna skupina javnega razpisa so mladi do vključno 29 let, ki iščejo prvo zaposlitev na področju vzgoje in izobraževanja, da s tem pridobijo dovolj delovnih izkušenj za opravljanje strokovnega izpita za to področje. Razpis torej prispeva k povečanju deleža zaposlenih med mladimi.
V tem razpisnem obdobju smo izvedli 5-mesečno zaposlitev dveh mladih pmočnic vzgojiteljic, ki je bila financirana iz razpisa, ter dodatno 1-mesečno zaposlitev. Obe strokovni delavki sta že uspešno opravili strokovni izpit.
V Vrtcu Tržič smo izjemno zadovoljni z možnostjo izvajanja tovrstnih operacij in si prizadevamo biti dober pogodbeni partner, ki podpira vsakršen trud na področju zaposlovanja mladih strokovnih delavcev.
Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.
UČIM SE BITI UČITELJ
V šolskem letu 2020/2021 smo se poleg sodelovanja v projektih Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport prek javnega razpisa »PRVA ZAPOSLITEV NA PODROČJU VZGOJE IN IZOBRAŽEVANJA 2021«, prijavili tudi na JAVNI RAZPIS ZA DODELITEV SREDSTEV ZA IZVAJANJE PROJEKTOV V OKVIRU PROGRAMA »UČIM SE BITI UČITELJ«, ki ga razpisuje Šola za ravnatelje. Pri tem smo bili na veliko veselje in zadovoljstvo sprejeti in s 1. 1. 2021 je bila izvedena zaposlitev vzgojiteljice za dobo 6 mesecev.
Program Učim se biti učitelj temelji na timskem oz. skupinskem pristopu. Poleg zagotavljanja ustreznega uvajalnega obdobja za učitelje začetnike je cilj projektov tudi krepitev usposobljenosti izkušenih učiteljev in ravnateljev za izvajanje kvalitetnega uvajalnega obdobja, ustvarjanje optimalno odzivnega in interaktivnega sodelovanja med vsemi udeleženimi ter spodbudnega prostora za izmenjavo znanj in izkušenj, v katerem se vsak uči od vsakogar, pridobiva in prispeva k soustvarjanju vzgojno-izobraževalnega okolja v zavodu.
Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.
Mednarodno sodelovanje
Mednarodno dimenzijo pri povezovanju strokovnih delavcev bomo tudi v šolskem letu 2020/2021 realizirali s sodelovanjem v projektu ALPE ADRIA, ki povezuje tri države, Avstrijo, Italijo in Slovenijo. V oddelkih, ki bodo vključeni, bodo zato potekale dejavnosti v treh jezikih, v nemščini, italijanščini in slovenščini. Načrtujemo, da se bomo medsebojno tudi obiskovali, se dopisovali in izvajali dejavnosti, strokovni delavci pa bodo imeli možnost spremljanja dela v vrtcu v Celovcu, v kolikor bo to dopuščala trenutna situacija.
—
Na področju mednarodnega sodelovanja pa smo sicer najbolj ponosni na projekt v programu Erasmus+ z naslovom Through democracy to literacy (Skozi demokracijo k pismenosti), ki je povezoval 4 države, in sicer Slovenijo, Islandijo, Španijo in Poljsko. V šolskem letu 2017/2018 je bil projekt zaključen s sklepnim dejanjem, izdajo publikacije.
Mednarodno sodelovanje: Erasmus+
https://democracyliteracy.wordpress.com/ … To je publikacija – ali pa kar knjiga – ki je oprijemljivi rezultat projekta, poleg vseh ostalih, ki se jih prijeti ne da, pa so dragoceni v smislu vpetosti v naše delo.
Skozi celoten projekt pa ste nas lahko spremljali na spletni strani: https://throughdemocracytoliteracy.wordpress.com/
In – nikoli ne uganete: Projekt je na evropski ravni prejel nagrado! Islandski vrtec Holt, ki je bil pobudnik in koordinator projekta, se veseli, mi pa z njim! Novica tu: https://throughdemocracytoliteracy.wordpress.com/2017/11/11/we-were-awarded-with-the-erasmusinn/
V publikaciji https://wordpress.com/view/democracyliteracy.wordpress.com najdete kratke opise ozadja projekta, sledi jim predstavitev naših prvih predstav o demokraciji in pismenosti ter kako so se skozi projekt te ideje spreminjale. V poglavju 1 se predstavljajo štiri sodelujoče institucije. V poglavju 2 predstavljamo vse štiri dele projekta, in sicer z uvodno tematsko predstavitvijo, opisom aktivnosti učenja, poučevanja in usposabljanja ter predstavitvijo eTwinning podprojekta in dela po posameznih šolah oz. vrtcih. V poglavju 3 opisujemo izsledke projekta z vidika odnosa med demokracijo in pismenostjo ter kako se vpletata v različne vidike dela v naših institucijah. V poglavju 4 predstavljamo pomembne pristope in metode, ki smo jih uporabljali ali preizkusili v dveh letih trajanja projekta. Poglavje 5 prinaša „Male vsakodnevne stvari in rešitve“, ki so se izkazale kot uporabne pri delu na demokraciji in pismenosti. V poglavju 6 smo zbrali nekaj svojih misli o sodelovanju v tem projektu. Odločili smo se, da nekaterih delov publikacije ne bomo prevedli v svoje nacionalne jezike, da publikacija ne bi postala preveč obsežna. Fotografski material in še več informacij zato najdete v razdelku v angleškem jeziku.
Mednarodno sodelovanje: eTwinning
Kot podprojekti so v letih 2015/2016 in 2016/2017 nastali štirje eTwinning projekti:
“Four-headed dragon”: www.fourheadeddragon.wordpress.com
“Our Erasmus Cats”: www.ourerasmuscats.wordpress.com
“Bunch of eGrapes”: www.egrapesblog.wordpress.com
“Erasmus Water Cycle”: www.erasmuswatercycle.wordpress.com
sodelovanje z Dnevi evropske kulturne dediščine
Sodelovali bomo s Tržiškim muzejem, Komunalo Tržič in tržiškimi obrtniki.
V marcu se bomo povezali z organizatorji tradicionalne tržiške prireditve »VUČ U VODO«. Povezali se bomo s Turističnim društvom in Muzejem Tržič ter se po svojih najboljših močeh potrudili, da ta običaj v Tržiču ohranimo.
DISTRIBUIRANO VODENJE - sodelovanje s Šolo za ravnatelje
Projekt je preko Šole za ravnatelje vključen v celovit model podpore ravnateljem, ki vodi k izboljševanju vodenja vzgojno-izobraževalnih zavodov in posledično dosežkov otrok in učencev. Vloga ravnatelja pri tem je, da spodbudi spremembe, zagotovi primerno okolje in sodelavcem ponudi možnosti za vključevanje v vodenje ter omogoči razvijanje njihovih potencialov za vodenje.
V vrtcu Tržič smo se v projekt vključili že prejšnje šolsko in ga bomo razvijali preko individualizacije in diferenciacije. Tim je pripravil načrt, s katerim bodo pomagali strokovnim delavcem poglobiti in ozavestiti individualni pristop do otrok.
V tem šolskem letu bomo v mesecu januarju organizirali okrogle mize, ki jih bodo vodili strokovni delavci, ki so močni na določenem področju. Tako se bodo strokovni delavci lahko poglobljeno pogovorili o težavah in ovirah, ki jih srečujejo pri svojem delu.
Individualizacija je najsodobnejša oblika diferenciacije. Je didaktično načelo, ki zahteva od strokovnega delavca da odkriva, spoštuje in razvija utemeljene individualne razlike med otroki in skuša sicer skupno učenje čim bolj individualizirati in personificirati.
To pomeni v skupini prilagoditi se individualnim vzgojnim in učnim posebnostim, potrebam, željam in nagnjenjem posameznega otroka.
Individualizacija se doseže ob upoštevanju razvojne stopnje vsakega otroka in s planiranjem različnih primernih aktivnosti, s katerimi zagotavljamo vsakemu otroku uspešne izkušnje.
Rekonceptualizacija časa v vrtcu
Osnovni cilj projekta je spreminjati, izboljšati prakso v smeri izboljšati, reorganizirati izrabo časa in dvigniti kakovost na vseh nivojih. Temelji na ciljih uvajanja konkretnih sprememb na ravni celotnega vrtca, in sicer na strukturni ravni (fleksibilna organizacija delavnega časa, urnikov, dnevnega reda), predvsem pa na procesni ravni v smeri izboljšanja kakovosti preživljanja časa otrok, tako v času po kosilu do združevanja oddelkov, v času prehranjevanja otrok in ostalih elementih dnevne rutine, igre, preoblikovanju prostora.
Projekt teče že več let, v strokovni tim sta vključeni po 2 strokovni delavki iz vsake enote, tako da se projekt lahko mreži med vse strokovne delavce. Strokovni tim se srečuje na delavnih sestankih približno na dva meseca. Letna evalvacija se opravlja ob koncu vsakega šolskega leta. Delne evalvacije posameznih delnih nalog se sproti obravnavajo na sestankih kolegija, aktivih enot, vzgojiteljskem zboru in se evalvirajo prek intervjujev, anket, hospitacij, ciljnih opazovanj.
Konkretno smo izvedli izboljšave v času počitka otrok, prehranjevanja, prostora kot učnega elementa.
V prvem delu projekta smo bili usmerjeni v optimalizacijo delovnega časa strokovnih delavcev, oblikovanje urnikov v skladu s prihodi in odhodi otrok iz vrtca. Sledilo je spremljanje izvajanja počitka in podpora pri izvajanju drugačnih in raznolikih oblik počitka, ki naj bi nadomestili spanje. Poudarjamo, da počitek in spanje ne smeta biti ne obvezno ne časovno preveč strogo določena. Organizacija počitka naj bi bila odvisna od individualnih potreb otroka.
Pri prehranjevanju v vrtcu iščemo nove dobre prakse prehranjevanja v vrtcu, predvsem prakso samopostrežnih oblik. Poudarjamo, da je čas hranjenja tako kot druge načrtovane dejavnosti izredno dobra priložnost za učenje. Otroci se lahko naučijo postreči sami, poskušati nove jedi, jesti s skupino na kulturen način. Dobre izkušnje v času obrokov lahko otrokom pomagajo razvijati pozitiven odnos do hrane in prehranjevanja.
S spreminjanje prostora – igralnice želimo doseči bolj fleksibilen, stimulativen in učno aktiven prostor. Skrbimo, da imajo naše igralnice tako fiksne kot fleksibilne elemente prostora, skrbimo za primerno izbrane in raznolike kotičke: s primerno izbrano didaktiko, s strukturiranimi in nestrukturiranimi materiali. Pomembna nam je estetska opremljenost igralnice, opremljenost s simboli, piktogrami itd.
V zadnjem šolskem letu v akcijski načrt rekonceptualizacije dela dodajamo področje individualizacije, predvsem v smeri pomoči, spodbujanja in usmerjanja strokovnih delavcev, da bodo delo v oddelkih čim bolje individualizirali in personificirali, se prilagodili individualnim vzgojnim in učnim posebnostim, potrebam, željam in nagnjenjem posameznega otroka.
Pripravila: Nataša Brzin
KORAK ZA KORAKOM
V letošnjem šolskem letu predvidevajo tri skupna srečanja. Ob koncu lanskega šolskega leta so članice prediskutirale spin analize, ki so jih predhodno izpolnile za svoje skupine. S tem so dobile vpogled v cilje, ki so jih dosegle in smernice za nadaljnje delo, vpeljave metodologije Korak za korakom v svoje oddelke. V diskusiji so izpostavile kar nekaj prednosti, da ostajajo del programa, nekaj slabosti in nevarnosti predvsem pa so se zadržale pri izzivih in priložnostih, ki predstavljajo cilje za prihodnje šolsko leto. Novosti, ki so jih v okviru na novo pridobljenih znanj uvedle v svoje oddelke in jih bodo poglabljale tudi v tem šolskem letu so:
Preureditev in postavitev in označitev kotičkov po načelih Korak za korakom.
Uvedba kotička za umirjanje.
Uvedba dežurstva (število dežurnih se ujema s številom miz).
Mesečno spreminjanje deljenja otrok po kotičkih.
Uvedba angleškega kotička.
Večkratna sprememba kotičkov in materiala v njih skozi celo šolsko leto, ujemajoč z aktualno temo oziroma projektom.
Uvedba tabele za razporejanje in označevanje števila otrok po kotičkih.
Uvedba omejenega števila otrok v kotičkih (otroci so v žepke vstavljali svoje znake).
Uvedba jutranjega kroga (občasno povedali in zapisali dan, datum, število otrok, vreme).
Zmanjševanja pravil na najbolj potrebne.
Pri načrtovanju se je razmišljalo o stilih učenja, da se vključi vse stile.
Aktivno vključevanje staršev, ki so soustvarjalci skupnih srečanj.
Prijavljanje otrok ob prihodu v vrtec.
Uvedba vremenske karte in kartice z dnevi v tednu.
Sodelovanje z drugimi skupinami in zaposlenimi (kuharico, urejevalci prostora, hišnikom) vrtca.
Še posebej bo poudarek tudi na področju individualizacije, zagotavljanje kakovostnih interakcij med otroki, več povezovanja z vrtci, ki jim je metoda Korak za korakom že stalnica, poglabljanje znanja s področja opazovanja in spremljanja otrok v oddelku, več medsebojnih spremljanj dela med strokovnimi delavkami, ki vpeljujejo metodo Korak za korakom, več pozornosti namenjenim interakcijam vzgojitelj-otrok, več učinkovitega načrtovanja predvsem pa evalviranja skupaj z otroki, nabiranje izkušenj in znanj z obiski vrtcev, ki jim je omenjena metodologija že ustaljena praksa in kolegialne hospitacije med strokovnimi delavci, ki vpeljujejo metodologijo v svoje oddelke. Če bo možnost si tudi v tem šolskem letu želijo spremljanje dela v vrtcu Otona Župančiča v Slovenski Bistrici.
Delovno skupino Korak za korakom 2017/2018 sestavljajo članice: Lavra Stritih, Tatjana Malovrh, Aleksandra Bohinc, Tjaša Marcola, Nana Peharc, Andreja Ahačič, Monika Celar, Tina Klemenčič, Rebeka Peharc, Špela Štefe in Marina Ćosić.
Zapisali: Lavra Stritih prof. razr. pouka in vzg. in Andreja Ahačič, dipl. vzg.
Pedagoški koncept Reggio Emilia
Značilnosti tega koncepta sta odprtost projektov in pedagogika poslušanja, ki zagotavljata strokovnemu delavcu sledenje otroku. Otroku je omogočena participacija pri načrtovanju, izvajanju in evalviranju projektov. Strokovni delavci skrbimo za uresničitev načrtovanega, hkrati pa zagotavljamo otroku možnosti za napredek v njegovem razvoju.
Delo v oddelkih temelji na načelih pedagoškega koncepta Reggio Emilia: timsko delo, projektno delo, vpetost vrtca v okolje, prednost učenja pred poučevanjem, kakovostna interakcija in komunikacija med vsemi vključenimi, prostor kot tretji vzgojitelj, dokumentiranje otrokovega napredka, razvoj otrokove identitete, uporaba vseh čutil, spodbujanje izražanja v 100 jezikih.
Cilji, katerim sledimo:
otrok razvija kritično mišljenje,
otrok razvija komunikacijske kompetence,
otrok pridobiva izkušnje o demokratičnih načelih,
otrok se izraža na različne načine oz. v “100-ih jezikih”,
otrok je aktiven v vseh fazah projekta (od pobude, izvajanja dejavnosti, do evalviranja),
otrok spoznava različnost v najrazličnejših kontekstih in dobi konkretne izkušnje o dojemanju istih stvari, dogodka, pojava… iz različnih perspektiv ter ob iskanju različnih rešitev in odgovorov,
otrok spoznava pojave, stvari… z vsemi čutili.
Cilje uresničujemo v dejavnostih, ki so načrtovane skupaj z otroki, na podlagi tistega, kar prepoznamo kot otrokove potrebe, interese ali želje. Veliko pozornosti namenimo tudi zbiranju in dokumentiranju otrokovih dosežkov, ob katerih se skupaj pogovarjamo in se veselimo njegovih uspehov.